Last Updated: 6:06AM 10/30/2025

De naam Han de Wit is in Nederland onlosmakelijk verbonden met boeddhistische psychologie en de toepassing van meditatie in het dagelijks leven. Als schrijver, psycholoog en leraar heeft hij een grote invloed gehad op hoe veel Nederlanders naar spiritualiteit kijken. Toch rijst bij sommigen de vraag: wie is eigenlijk de geestelijk vader van Han de Wit? In dit artikel lees je wat daarover bekend is, en welke leraren en tradities zijn werk hebben gevormd.

Wie is Han de Wit?

Han F. de Wit werd geboren in 1944 in Amsterdam en is een van de bekendste vertegenwoordigers van boeddhistische psychologie in Nederland. Hij studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en specialiseerde zich later in de integratie van westerse psychologische inzichten met oosterse contemplatieve tradities.

De Wit is auteur van verschillende invloedrijke boeken, waaronder De lotus en de roos en Boeddhisme voor denkers. Hij staat bekend om zijn heldere manier van schrijven over thema’s als bewustzijn, compassie en geestelijke ontwikkeling.

Daarnaast richtte hij de School voor Contemplatief Leiderschap op, waar meditatie en psychologie worden samengebracht voor persoonlijk en professioneel inzicht.

Wie wordt gezien als de geestelijk vader van Han de Wit?

Hoewel er geen officiële of directe bron bestaat die één specifieke geestelijk vader van Han de Wit noemt, is duidelijk dat zijn spirituele vorming sterk beïnvloed is door Tibetaans boeddhistische leraren.

Tijdens zijn jarenlange studie en beoefening werkte Han de Wit intensief samen met Chögyam Trungpa Rinpoche, een invloedrijke Tibetaanse meditatieleraar die in het Westen bekend werd om zijn benadering van het boeddhisme als levenshouding in plaats van religie.

Trungpa’s ideeën over “spirituele discipline zonder dogma” en de Shambhala-traditie hebben diepe indruk gemaakt op De Wit. In interviews benoemt hij Trungpa vaak als een van zijn belangrijkste inspiratiebronnen. Je zou Trungpa dus kunnen beschouwen als zijn spirituele mentor of in bredere zin zijn geestelijk vader.

Daarnaast liet De Wit zich inspireren door andere boeddhistische denkers zoals D.T. Suzuki en Thich Nhat Hanh, die allen bijdroegen aan de verspreiding van meditatie in het Westen.

De invloed van Chögyam Trungpa

De relatie tussen Han de Wit en Chögyam Trungpa was niet louter theoretisch. De Wit werd in de jaren zeventig leerling binnen de Vajradhatu-gemeenschap, het netwerk van Trungpa in Europa en de Verenigde Staten.

De leraar-leerlingrelatie binnen het Tibetaans boeddhisme is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, discipline en directe overdracht van inzicht. Trungpa’s visie op mindfulness in actie – de kunst om elke handeling met bewustzijn te doen – vormt ook nu nog een kern in De Wits onderwijs en publicaties.

Waarom er verwarring bestaat over zijn geestelijk vader

De term geestelijk vader kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. In religieuze zin verwijst het naar iemand die iemands geloof of spirituele pad heeft geleid. In meer figuurlijke zin kan het ook slaan op een invloedrijke denker of voorbeeldfiguur.

Omdat Han de Wit een brug slaat tussen psychologie en spiritualiteit, is het niet vreemd dat mensen zich afvragen of hij een specifieke meester had. Toch heeft De Wit zelf altijd benadrukt dat spirituele groei niet gaat om aanbidding van een leraar, maar om het ontwikkelen van eigen inzicht en bewust leven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *